Εχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2023, η αύξηση των εισφορών κύριας ασφάλισης, υγείας, επικουρικού και εφάπαξ για τους μη μισθωτούς (ελεύθεροι επαγγελματίες, αυταπασχολούμενοι, αγρότες) κατά 9,9%. Τα σχετικά ειδοποιητήρια, σύμφωνα με πληροφορίες του capital.gr, προβλέπεται να αναρτηθούν στα τέλη Φεβρουαρίου. Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο της κατάργησης της εισφοράς των ελευθέρων επαγγελματιών υπέρ της ανεργίας (10 ευρώ/μήνα), γεγονός που θα προκαλέσει ελάφρυνση 4% στο ασφαλιστικό πακέτο των επαγγελματιών.

Παράλληλα, γύρω στα μέσα – τέλη Φεβρουαρίου, όπως αναφέρουν στο Capital.gr, αρμόδια στελέχη του e-ΕΦΚΑ, αναμένεται η επιστροφή εισφορών για όσους ελεύθερους επαγγελματίες με παράλληλη απασχόληση είχαν πιστωτικό υπόλοιπο από την εκκαθάριση εισφορών του 2021. Όσον αφορά όσους είχαν χρεωστικό υπόλοιπο, η εξόφληση του (σε 6 ισόποσες μηνιαίες δόσεις) έχει ξεκινήσει από τον περασμένο μήνα και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2023.

Όσον αφορά τις εισφορές των μισθωτών, δεν έχει εξαγγελθεί καμία νέα μείωση εισφορών. Ωστόσο, ”εκκρεμεί” μία μείωση 0,6%, προκειμένου να εκπληρωθεί ακέραια η προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης για μείωση 5 μονάδων στο διάστημα 2019 – 2023. Κατά τ΄ άλλα, χωρίς να έχει δώσει ποσοτικό ή χρονικό προσδιορισμό, ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης έχει δηλώσει ότι ”η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα μας βοηθήσει να μειώσουμε τις ασφαλιστικές εισφορές, γιατί με την αντιμετώπιση της παραβατικότητας θα ενταχθεί στο πεδίο του ΕΦΚΑ περισσότερη ασφαλιστική ύλη”. “Περισσότερη ασφαλιστική ύλη”, όπως εξηγούν στο Capital.gr αναλυτές της κοινωνικής ασφάλισης, σημαίνει περισσότερα έσοδα από εισφορές και άρα περισσότερα περιθώρια για μείωση εισφορών ως ποσοστό επί των μικτών αποδοχών.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η εξαγγελθείσα (κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022) από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, νέα αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Απριλίου, θα θέσει στην αγορά πιο έντονα το ζήτημα μίας νέας ασφαλιστικής ελάφρυνσης των επιχειρήσεων προκειμένου να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος.

Από εκεί και πέρα, δηλαδή από τον Απρίλιο και μετά, τοποθετείται ο χρόνος των βουλευτικών εκλογών, οπότε δεν τίθεται ζήτημα θεσμικών παρεμβάσεων.

Οπότε ενδεχόμενες σχετικές παρεμβάσεις έχουν ως όριο το Μάρτιο. Σε σχέση με αυτές δύο είναι οι εκκρεμότητες.

Η πρώτη αφορά το 2ο πυλώνα ασφάλισης, δηλαδή τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης. Αρμόδια στελέχη της κυβέρνησης, με τα οποία ήλθε σε επαφή το Capital.gr, ανέφεραν πως το ενδεχόμενο να έλθει περί τα τέλη του τρέχοντος μηνός και να ψηφισθεί αμέσως μετά ένα νομοσχέδιο σε σχέση με τα ΤΕΑ είναι “πολύ πιθανό, αλλά όχι βέβαιο”.

Η δεύτερη εκκρεμότητα αφορά τις μη συνταξιοδοτικές παροχές του e-ΕΦΚΑ (πχ επιδόματα ασθενείας κλπ). Ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr ανέφερε πως υπάρχει ένα προσχέδιο παρεμβάσεων προκειμένου να εφαρμοστούν ενιαίοι κανόνες στο πεδίο αυτό (κάτι που εκκρεμεί από το 2016 – 2017), ωστόσο κάθε άλλο παρά σαφές είναι το τοπίο σε σχέση με το αν θα έλθει ένα σχετικό νομοσχέδιο.

Από εκεί και πέρα, μετά τις εκλογές, θα αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την επόμενη αύξηση των κύριων συντάξεων. Αν επαληθευθούν οι εκτιμήσεις της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού του 2023 σε σχέση με το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό, τότε θα προκύψει μία αύξηση 3,4% στις κύριες συντάξεις από την 1η Ιανουαρίου του 2024.